Sjef van Dongen

Voorpagina Volkrant
Het boek Nederlandse Poolheld Sjef van Dongen kreeg in de landelijke media behoorlijk wat aandacht.
Het katern 'V' van de Volkskrant wijdde er 3 pagina's en zijn voorkant aan:
Met negen honden en een slee probeerde een poolreiziger uit Tilburg in de jaren twintig de opvarenden van een neergestorte zeppelin te redden. Toch weten weinig Nederlanders nog wie hij is. Vorige week verscheen het boek Sjef van Dongen, Nederlandse Poolheld.
Sjef in Volkskrant De opmaat tot het heldendom schuilt in een brief die hij op 28 februari 1928 vanuit Spitsbergen naar zijn ouders schrijft. 'Nu hebben we Godzijdank de zon weer. Gisteren kregenweze voor het eerst te zien. Nu is het weer spoedig dag en nacht licht. Deze zomer komt hier een Italiaans luchtschip, dat naar de pool gaat. In Kingsbay is een luchtschiphal.'
(Volkskrant 12 oktober 2015)

Kantoorklerk werd Poolheld.
Noordhollands Dagblad Hoewel Van Dongen destijds wegens zijn heldhaftige prestaties uitgroeide tot BN'er en er op Spitsbergen nog altijd een speciale afdeling over hem is in het Airship Museum, stelde Van Dijk verbaasd vast dat hij in eigen land in de vergetelheid is geraakt. Nu is er dan haar eerbetoon, over een man die ook 'na Spitsbergen' van zich deed spreken als iemand met sterke overtuiging.
(Noordhollands Dagblad 17 oktober 2015)

Zoektocht naar Italiaanse generaal werd expeditie door witte hel.
Telegraaf Verzetsman, burgemeester, Tweede Kamerlid. Maar vooral thuis op het Arctische ijs. Sjef van Dongen werd in 1928 wereldnieuws, toen hij op de Noordpool probeerde de met zijn luchtschip neergestorte Italiaanse generaal Umberto Nobile te redden. In een web van internationale intriges en dodelijke mysteries. Met op de achtergrond dictator Benito Mussolini en paus Pius XI. De vergeten Nederlandse poolheld.
(Telegraaf 24 oktober 2015)

En toen was er gelukkig Michelle van Dijk. In het kader van haar studie aan het Arctisch Centrum van de Universiteit van Groningen deed zij in 2013 onderzoek naar het leven van Van Dongen. Daarvoor onderzocht ze de archieven in meerdere musea, en maakte onder andere gebruik van de persoonlijke briefwisseling van Van Dongen – terug te vinden als citaten in het boek. Naast de persoon Van Dongen beschrijft zij ook de achtergrond van de tijd, met name over de nederzetting Barentsburg en dan natuurlijk de expeditie die hij ondernam. Het geheel vormt een boeiend relaas van een vergeten held. Met mooie foto’s, kaarten, brieven en krantenartikelen, en nog veel meer.
(Leestafel 5 oktober 2015)

Het boek is van A4-formaat, hierdoor komen de oude foto’s die Van Dijk gebruikt, om het boek aantrekkelijk te maken voor het grote publiek, goed uit de verf. Maar dit is niet de enige methode die Van Dijk heeft toegepast om haar verhaal voor iedereen geschikt te maken. Het verhaal is begonnen als een wetenschappelijk onderzoek, bedoeld voor studenten en geïnteresseerden. Van Dijk heeft de tekst versimpeld, waardoor het boek Sjef van Dongen: Nederlandse Poolheld voor iedereen toegankelijk is. Ondanks dat de tekst vrij gedetailleerd is, is het niet ingewikkeld.
Het Poolgebied was dan een onderwerp waar mijn eigen interesse lag tijdens mijn studie. Ik heb dan ook de meer wetenschappelijke stukken gelezen over de Arctische onderwerpen. Maar een boek als dit maakt de verhalen rondom een poolreiziger als Sjef van Dongen een stuk toegankelijker. Met name de mooie, vaak paginagrote foto’s geven het boek net dat beetje extra.
(Felice Beekhuis, Boekenbijlage 22 oktober 2015)

Michelle van Dijk is voor reders en touroperators een ervaren expeditieleider op Spitsbergen. Op basis van brieven en dagboeken reconstrueert ze in haar boek Sjef van Dongen, Nederlandse poolheld diens leven op Spitsbergen en zijn reddingsexpeditie. Aan de hand van ruime citaten kom je als lezer heel dichtbij.
(PZC 11 december 2015)

Boek bestellen bij uitgeverij Lectura Cultura kan hier

Poolheld